Bir sonraki


106-Gazdan dolayı abdest tutamıyorum, tekrar tazeliyorum. Gaz çıksa abdest bozulur mu?

35 Görüntüleme
Lâlegül TV
52
Yayınlama Tarihi 01 Mar 2019 / Kategori: Bir Soru Bir Cevap

Gazdan dolayı abdestimi tutamıyorum. Namâz içerisinde de beni çok rahatsız ediyor. Bâzen abdest aldığımda namâza durmadan önce gaz beni çok rahatsız ediyor, tekrâr abdest tâzeliyorum. Gaz çıksa abdest bozulur mu, ne yapmam lâzım?

Normalde gaz çıkarmak abdesti bozar, bunda herhangi bir şek ve şüphe yoktur. Kardeşimiz “bu beni çok zorluyor” diyor. Bunun bozacağını bilelim ama bu zorlama işlemi kişiyi özür sâhibi yapıyor ise durum farklı olacaktır. Her namâz vakti içinde abdest alacak, o vakit içinde yellenmekten dolayı abdesti bozulmuş kabûl edilmeyecektir. Öncelikle bu kişinin özür sâhibi olduğu ispat edilmesi, sâbit kılınması ve bir nevî tescîllenmesi gerekir.

Kişinin özür sâhibi olabilmesi için gerekli kriterler üçlü olarak değerlendirilir. 1- Bir insanın özür sahibi olması 2- Özrün devâm etmesi 3- Özrün nihâyete ermesi. Özrün sâbit olması ve özrün nihâyete ermesinde istimrâr (devamlılık) şartı vardır.
Diyelim ki; bir insanın burnu kanamaya başladı (kanama abdesti bozan bir durumdur) ve bu kanama bir namâz vakti girip çıkana kadar devâm ediyor. Öyle ki arada abdest alıp namâz kılacak kadar fırsat vermiyor. (belki bir an kesiliyor ama o kesilme zamânı abdest alıp namâz kılacak kadar uzun bir zamân değil) bu kadarlık bir zamân dahi vermiyorsa bu insan artık özür sâhibi olmuştur.

Özür sahibi olan bir kimse her namâz vakti girdiğinde abdestini alır. Vakit içerisinde burnu ne kadar kanarsa kanasın namâzını kılar, abdestsiz yapılmaması gereken şeylerin hepsini abdestli kabul edildiği için yapacaktır. Tâ ki ikinci bir vakit girene kadar ama “vaktin girmesiyle midir, çıkmasıyla mıdır” noktasında ihtilâf vardır. Bu sabah namâzı ile öğle namâz arasında ortaya çıkar. Çünkü diğer namâzlarda vaktin bitimi diğer vaktin girişidir ama sabah namâzının vaktinin çıkışı öğle namâzının vaktinin girişi değildir, arada bir boşluk vardır. Bu durumda bu terettüp edecektir ki burada da Hanefî mezhebinde kabûl edilen görüşe göre vaktin girmesi değil çıkmasıdır.

Bir insanın özür sâhibi olduğu artık tescîllendiyse bu niteliğini devâm ettirebilmesi için istimrâr (devamlılık) şartı yoktur. Burada iki namâz vakti arasında o özrün bir kere zuhûr etmesi yeterlidir. Özrün nihâyete ermesinde ise tam tersidir, özürsüzlükte istimrâr (devamlılık) gereklidir. Kardeşimiz özür sâhibi olup olmadığı kendisi tesbît etmelidir. Yellenme işlemi ne kadar sıklıkta oluyor, bunu bilmesi ona göre kendisi özür sâhibiyse namâzını o şekilde kılacaktır ama özür sâhibi değilse buna dikkat etmesi gerekir. “Zorlanıyorum” demesi Hanefî mezhebinde bu kişi için bir mâzeret kabul edilmeyecektir.

Daha fazla göster
0 Yorumlar sort Göre sırala

Bir sonraki